The sweet tooth / Mlsný jazýček

30. dubna 2015 v 7:00 | Evulina |  LIFESTYLE
source: tumblr, pinterest, google

Na začátku bych chtěla upozornit, že nejsem žádný odborník, ale zdravý životní styl je něco, co mě zajímá a baví a tak jsem udělala menší průzkum. Doufám, že tyto tipy někomu pomohou nebo třeba inspirují ke změně.

Myslím, že každého z nás už někdy přepadla chuť na sladké. Taková ta, které prostě nelze odolat a člověk nakonec skončí s celou tabulkou čokolády v břiše. A pak mají výčitky pré. Ale co takovou chuť může způsobovat? Jak se tomu vyhnout? Nebo čím sladkosti nahradit? To se dozvíte v dnešním článku.


Začneme tím, kdy nás může chuť na sladké přepadnout a co je její příčinou.
Například pokud si nastolíme přísnou dietu a odepřeme svému tělu veškerý cukr. Tělo to nějakou dobu vydrží, ale potom se zlomí a snaží se to vyrovnat právě tou celou tabulkou čokolády. To samé se může stát, když někdo například celý den nic nejí a potom naprosto vyčerpán doma vybílí ledničku. Takové návyky způsobují kolísání hladiny cukru v krvi a v tom je právě ten zakopaný pes.

Dalšími příčinami jsou nepravidelnost v jídle, fyzické či psychické vyčerpání, stres, nedostatek spánku a konzumace potravin s vysokým glykemickým indexem. Ten v podstatě udává, jak rychle se cukr uvolňuje člověku do krve a mění se na energii. V podstatě na jak dlouho Vám vydrží energie z dané potraviny. U koblih, bílého pečiva, smaženého jídla je glykemický index velmi vysoký a po chvíli máme zase hlad či chutě.

Častou příčinou je také prostý návyk. Kdy jsme prostě naučeni si ke kávě dát dezert nebo si k televizi vzít nějakou dobrotu. U některých lidí se sladké může stát i závislostí (jako u alkoholu), stále potřebují víc a víc, sladší a sladší, což může vést až k obezitě. Ale nebojte, stejně tak se naším zvykem postupem času může stát i zdravý životní styl.
source: tumblr, pinterest, google

A jak s tím vším bojovat?
Za prvé bychom měli jíst pravidelně, v intervalech 2-4 hodin, podle vydatnosti jídla. Dále mít po ruce něco, čím chutě v podstatě ošálíme. Sem patří hlavně ovoce, zelenina, ořechy, čokoláda s vysokým % kakaa, fresh džus nebo musli tyčinka. Ovoce se doporučuje spíše dopoledne a zeleninka na odpoledne.

Také hodně pomáhá dát si sladkou snídani. Pak Vás v průběhu dne či ke konci už velké chutě většinou nechají na pokoji. Nejlepší je asi nějaká kaše s ovocem, ať už ovesná, kroupová, jáhlová (to už je na Vás) přelitá třeba sirupem. Existuje spousta zdravějších variant bílého cukru, ať už cukr třtinový, ale lépe med, javorový sirup, sirup z agáve nebo stévie. Stévie je několikanásobně sladší než cukr, ale má nulovou energetickou hodnotu a můžete si ji i sami vypěstovat doma na okně či koupit v prášku a vydrží Vám na hoodně dlouho.

Super je zahnat chutě nějakou aktivitou. Často chceme čokoládu jen proto, že nás na chvíli udělá šťastnějšími, ale zkuste místo do špajzu, jít na procházku nebo na zahrádku nebo jít dělat cokoli aktivního. Sport je v tomto super, jelikož se při něm vyplavují endorfiny-hormony štěstí. A navíc si pak rozmyslíme, jestli za to ta tabulka čokolády fakt stojí.

Prostě si to nekupujte. Tak zní další rada. Když to doma nebudete mít, tak si to těžko budete moct dát ;)
Dejte si žvýkačku (bez cukru) po jídle nebo si ihned po večeři jděte vyčistit zuby. To mě osobně hodně pomáhá večer nemlsat.
Voda. Dodržujte pitný režim. Kolikrát se za chutěmi skrývá jen velká žízeň. Ale vyhněte se slazeným bublinkovým nápojům. Nejlepší variantou je voda a neslazené čaje.
Nedávejte si nereálné cíle jako například "Od teď nebudu jíst vůbec sladké", výsledek bude akorát to, že to stejně nevydržíte a příště už si budete myslet, že bojovat s chutí prostě nedokážete. Ale opak je pravdou. Pro začátek si třeba řekněte, že si bílý cukr (v podobě koblihy, čokoládové sušenky nebo čehokoliv jiného) dopřejete 1x týdně. To už se dodržet dá.
Spánek je důležitým faktorem ve Vašem boji celkově. Snižuje stres, pomáhá pleti a také snižuje chuť na sladké.
Někdy jsou chutě zapříčiněny nízkou hladinou hořčíku. V tom případě sáhněte po zelenině, ovoci, ořeších, či nějakém doplňku stravy.
source: tumblr, pinterest, google

Chutě jsou vlastně takovým kolotočem. Špatně se vyspíme -> přijde stres -> dáme si pár koblih -> zvýší se nám hladina cukru v krvi -> to vyvolá následný velký pokles hladiny cukru -> a znovu další chuť na sladké -> a už je na světě další stres.
Navíc o přebytek cukru se stará inzulín, který ho v podstatě vyplavuje a přeměňuje do formy tuků, které se ukládají především na břiše. Odtud možná název muffin top :D
A aby se nám cukr do krve vyplavoval postupně a v klidu a naše hladina byla v rovnováze, musíme konzumovat potraviny s nízkým glykemickým indexem, jako jsou právě ovoce, zelenina, brambory, rýže, celozrné obiloviny nebo těstoviny (s mírou).

Doufám, že to bylo trochu srozumitelné a že teď možná víte trochu více o tom, co se ve Vašem těle děje. Snad Vám něco v tomto článku pomohlo a inspirovalo Vás.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama